söndag 4 december 2011

Smygmaskvirkning

Jag har haft som princip på min blogg att inte nödvändigtvis lägga ut förklaringar på sånt som redan finns att hitta på annat håll på nätet. För det är ju så att det mesta finns att hitta information om, bara man söker. Men eftersom jag inte hittat just några instruktiva bilder på smygmaskvirkning så visar jag mina egna simpla erfarenheter här.

Och även som förklaring till mina vant- och möss-mönster.

Om någon annan vet en bra länk, så tala gärna om det!
Det finns åtminstone en bok på svenska - "Smygmaskvirkning" av Kerstin Jönsson. Det var den jag lånade och läste för ett par år sen och lärde mig från.
En aktuell bloggsida  (på engelska) som jag ändå kan rekommendera är denna. Där handlar det om  ribbvirkning med smygmaskor.


En smygmaska är ju den minsta virkmaskan man kan göra. Man gör bara ett enda genomdrag med nålen. Smygmaskor används i annan virkning ofta till att fästa ihop maskor eller delar eller förflytta "virkaktiviteten" till ett annat ställe i arbetet, och de är då tänkta att synas så lite som möjligt. Jag tror det är därför som folk ofta blir rädda bara av uttrycket att virka hela saker av bara smygmaskor. Men när man virkar smygmaskor i bara en maskbåge så dras maskan ut och blir lång i stället för liten och osynlig.

OBS! Och man måste också ha en större virknål än vanligt! Jag använder en som är 8 mm. Det finns också speciella virknålar, för dem som tycker att dessa passar i handen. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg.

Smygmaska i främre maskbågen: Om man virkar runt runt, och alltså hela tiden har rätsidan mot sig, och virkar smygmaskor i främre maskbågen så får man det här fina kedjemönstret på den färdiga ytan.


Genom att virka i bakre maskbågen och virka fram och tillbaka kan man skapa en ribbvirkning.


11 maskor, 16 varv smygmaskor i bakre maskbågen.


Samma fyrkant när jag drar ut den.


Smygmaskor i bakre maskbågen i rundvirkning: då bildas det vågräta mönstret som syns överst på den här provvirkningen. Så virkas nederkanten på vantarna i Kerstin Jönssons bok, det blir en stadig stabil slät kant.


4 kommentarer:

4U2 sa...

Det HÄR UPPSKATTAR jag VÄLDIGT MYCKET, det skall du veta! Du visar så bra, och jag lär mig bäst genom bilder (så klarade jag studierna också, gjorde egna "bilder" av det jag läste och sedan studerade jag bilderna. Knasigt men det funkade, oftast *ler*. Jag är iaf riktigt glad att du frångått dina principer i det här fallet!

Otaliga projekt sa...

I detta fallet tycker jag att principer är till för frångå. Jag hade precis nyss en AHA-upplevelse!
Tackar, tackar. Nu kan man återgå till soffan nöjd och glad över att man även denna dag lärde sig något.
Sarah
(som troligtvis om ca 1,5 minut är i full gång och testar....)

Titti sa...

Tack så jättemycket för smygvirkningen, vad jag har letat...


HÄLSNINGAR Titti i Östersund.

Suss sa...

Toppenbra inlägg! Jag har virkat vantar med fasta maskor för att jag haft en aversion mot smygmaskor men vantarna blir inte täta nog. Du hade ett jättefint vantmönster med, ska pröva det!